Idag skriver Amelia Andersdotter på Computer Sweden om att skyddet av vårt privatliv borde prioriteras före reklamindustrins möjligheter att profilera individer över internet. Fördelen är dessutom att vi slipper avancerade botnät som utnyttjas i bedrägeriattacker mot reklamföretagen själva.
Ett falskt musklick på en annons betyder olika mycket beroende på hur mycket information reklamföretaget har om den aktuella identiteten. En nyinstallerad dator utan webbläsarhistorik eller inloggningar på Google betyder inte så mycket, till skillnad mot en identitet där personen framför skärmen använder Googles tjänster dagligen.
Den här spårningen av människors beteende och köplust ner på individnivå är skadlig både för internet och för oss individer. Och det är politiker som inte förstår riskerna som gör affärsmodellen laglig och legitim.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.504403/privatlivet-viktigare-an-reklam 2013-04-25
Kommentarer
Mycket bra skrivet.